Hogyan őrizzük meg mentális egészségünket a koronavírus idején

  • Huszár Ádám
  • |
  • 2020. 04. 03.

Beköszöntött a tavasz, de sajnos idén nem azt kaptuk tőle, amit egész télen vártunk. Többet süt már a nap, olykor 20 fok fölé is kúszik a hőmérő higanyszála, rügyeznek a fák és éled a természet, mégsem a kirándulásokról, a családi összejövetelekről, a különböző programokról szól most az életünk, hanem home office-ról, digitális oktatásról, önként vállalt karanténról és távolságtartásról. Rengeteg cikk, bejegyzés foglalkozik a járvány gazdasági hatásaival, a produktivitás növelésével, a távmunkára való átállással, azonban fontos azzal is törődnünk, hogyan maradjunk lelkileg is „topon” ebben a nehéz helyzetben. Nem kell külön kiemelnem, hogy a mentális egészség állapota, a stressz mekkora mértékben befolyásolja az immunrendszerünk megfelelő működését, lelki egyensúlyunk mennyiben támogatja szervezetünk védekező képességét. Úgy szól a mondás, hogy a munkát nem szabad hazavinni, most mégis mindenki ezt teszi szerte a világon, sőt most hadd idézzem egy kolléganőmet: „…egyszerre lett mindenkiből home officer, home chef és home teacher is”. A következőkben szeretnék pár tippet megosztani, amelyek segítségével megőrizhetjük lelki egyensúlyunkat ezekben a megváltozott időkben.

Mikor ér véget a munkaidőm, ha home office-ban dolgozom

Az, hogy otthonról dolgozunk, nem jelent 24 órás szolgálatot. Ilyenkor is legyen eleje és vége a munkanapnak, alakítsuk ki a munkáltató erre vonatkozó szabályai mentén a beosztásunkat, tegyük le a feladatainkat ugyanúgy, mint amikor egy normál nap végén hazaérkezünk. Jelöljünk ki egy szobát vagy egy zugot a lakásban, amely az elkövetkezendőkben a munkahelyünkként funkcionál és ott bonyolítsuk a napi munkavégzést. Amikor úgy gondoljunk, ebben a helyzetben egész nap rendelkezésre kell állnunk, akkor igazából csak a saját maximalizmusunknak próbálunk megfelelni és ennél lehetetlenebb küldetéssel nem is bízhatnánk meg magunkat. Nyugtasson meg mindenkit a gondolat, senki sem várja el tőlünk, hogy munkaidőn kívül telefonáljunk, e-mailezzünk vagy kimutatásokat gyártsunk.

Sport, de hogyan?

A rendszeres testmozgás támogatja szervezetünk természetes védekezőképességének fenntartását, endorfint termel, boldoggá tesz minket. Akik rendszeresen mozognak, ezzel biztos tisztában vannak. Mivel most a legtöbb edzőterem zárva van és amúgy sem lenne célszerű olyan sok ember közé mennünk, kialakíthatjuk saját kis otthoni konditermünket. Súlyzónak használhatunk bármilyen használati tárgyat a mindennapjainkból, például ásványvizes palackból vagy öblítős flakonból könnyen tudunk 0,5-3 kilós kézisúlyokat gyártani, vagy egy hatos csomag ásványvízzel remek guggolásokat lehet végezni a lakásban is. Nem tiltott egy kiadós séta sem a civilizációtól távol eső erdőkben, kocogás vagy biciklizés a szabadban. A testnek és a léleknek is jót tesz, ha kimozdulunk mindaddig, amíg ezt nem csoportosan tesszük. Akik most kezdenének mozogni, azok is rengeteg segítséget találnak az interneten ehhez különféle weboldalakon és applikációkon keresztül, így joggal jelenthetjük ki, az otthoni edzésnek csak a képzeletünk szabhat határt.

Fedezzük fel újra az olvasás örömét!

Itt most nem arra gondolok, hogy lázasan bújjuk a különböző hírportálokat és beszámolókat vagy olvassunk az aktuális járványügyi helyzetről, hiszen az ilyen jellegű írások még inkább negatív irányban befolyásolják a hangulatunkat. Vegyünk kezünkbe egy igazi, nyomtatott könyvet vagy magazint, lapozgassunk szakmai folyóiratokat, így akár képezhetjük is magunkat. Olvasás közben teljesen ki tudunk kapcsolni, szárnyal a képzelet, elvonatkoztathatunk a világban zajló eseményektől. Amennyiben van erre lehetőségünk, még jobb, ha ezt a teraszon vagy a kertünkben tesszük, így a napi friss levegő és D-vitamin adagunk is biztosított.

Együtt játszhat az egész család